reklama

Dejvické „sklamanie“

Povedala som si, že každý deň napíšem, čo pekné sa dnes stalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Idem po Dejvicích, začítaná do knihy TerezyBoučkové Rok kohouta, ktorej hlavným motívom je sklamanie z výchovy dvochadoptívnych synov. Dve deti, ktoré si autorka (alebo hlavná postava románu, naprebale sa však dočítame, že „román je silne autobiografický“) spolus manželom osvojila a vychovala, sa jej vymkli z rúk, kradnú,berú drogy, túlajú sa na pokraji ilegality a za jej hranicami. Kniha jeplná krádeží, zamykania peňaženiek a notebook-ov pod posteľ v izbe,kde sa k nim mladší syn nedostane, a márneho čakania na výsluchy, na ktorésa starší syn aj tak nedostaví. Sugestívna kniha, od ktorej sa neviem odtrhnúť.Preto kráčam Dejvicami, po Kafkovej ulici, čítam v chôdzi. Auto parkuje nadruhej strane parčíku, cez ktorý musím prejsť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkom pri aute, na kraji parčíka,v ktorom sa vo fontáne kúpu a pľačkajú nahé deti, si traja chlapciasi vo veku autorkiných synov čosi hádžu, do čohosi kopú. Sklonená nad knihousi podráždene pomyslím, že mi snáď loptičku kopnú do hlavy. Typickí„výrastkovia“, jeden má na vyholenej hlave ledabolo nasadenú šiltovku, druhýv uchu náušnicu, všetci v nohaviciach tesne pod kolenáa zápästiami s tými papierovými náramkami z letných hudobnýchfestivalov. Len nech ma loptička neudrie, myslím si podráždene, sklonená nadknihou Terezy Boučkové.

Priblížim sa k nim, jeden z nich sami chystá prihovoriť. Mračím sa, skláňam nad knihou, čakám, že bude škemraťdrobné. Dobrý den, povie slušne, ja sa naň ledva pozriem, žiadne drobné nemám,mrzí ma to, myknem plecami. Dobrý den, pozdraví, mohl bych se zeptat, jestlináhodou nemáte ten celofánový obal z cigaret? Mám totiž v ruke knihu,a okrem knihy prázdnu škatuľku dofajčených cigariet. Skôr, ako siuvedomím, čo naozaj chcú, zaregistrujem slovo cigareta a pomyslím si,pravdaže, cigaretu chcú. V tomto sa však vždy dám obmäkčiť. Pamätám si nascénu z knihy Marleen Streeruwitz, v ktorej hrdinka potom, akoprestane fajčiť, pred akýmsi londýnskym klubom má chuť na cigaretua spolieha sa na fajčiarsku spolupatričnosť, fajčiar fajčiarovi cigaretuneodmietne. Nebolo to tak dávno, čo som si po akejsi záhradnej slávnosti odzamestnankyne catteringovej firmy pýtala cigaretu a hnevala sa, že minedala. Navyše, vždy sa cítim vinná, keď si kupujem cigarety a cigaretudarovať nikdy neodmietnem, zvyčajne ponúknem hneď dve (ako odpustok).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až potom si uvedomím, čo odo mňa pýtajú: Tencelofánový obal, do ktorého je zabalená papierová cigaretová škatuľka.Nerozumiem tomu, ale nestíham porozumieť, obzerám si svoju škatuľku odcigariet, ale ja si na cigaretové škatuľky zvyknem lepiť žuvačky, kým fajčím,a na celofáne ostávajú po nich lepkavé stopy, preto celofánový obalzvyčajne vyhodím. Aj teraz mám len škatuľku bez celofánového obalu. Alepočkajte, tu mám ešte jednu, poviem, cestou som si kúpila nové cigaretya ich prosba sa mi zdá prekvapivo milá. Jak míček, víte, hovorí chlapec,a ja to vtedy pochopím. Chlapci si namiesto loptičky hádžu kúsok celofánu,celofán sa vznáša vo vetre, mení smer, chlapci doň kopú, snažia sa ho zachytiť.Loptička, s ktorou sa doteraz hrali, im spadla do fontány, celofán oťažel,nedá sa s ním hrať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyberám z kabelky cigarety, odbaľujem ichz celofánového obalu a podávam chlapcovi. Děkuji, hovorí a kopúsi loptičku ďalej. Celkom sa hanbím. A mám radosť. Knihu Terezy Boučkovékladiem na sedadlo spolujazdca a nastupujem do auta. Po ceste ešte prázdnuškatuľku bez celofánu hodím do koša. Lebo odpadky sa majú hádzať do odpadkovýchkošov.

Svetlana Žuchová

Svetlana Žuchová

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...cestujem... Zoznam autorových rubrík:  príbehAlica a AstraNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu