reklama

Stretnutie s reprezentantom farmaceutickej firmy v nóbl reštaurácii

Zástupca farmaceutickej firmy pozve lekárov na večeru. Do relatívne nóbl reštaurácie v centre Prahy. Farmaceutický reprezentant si dobre plní svoju úlohu, na ktorú ho zaiste trénovali na nesčíselných školeniach. Nonšalantne sa zapája do konverzácie, dbá na to, aby nikoho z rozhovoru nevynechal, keď sa mu zdá, že jeden z pätice sa dostatočne nezabáva, priamo ho osloví, nenásilne sa spýta na jeho názor. Keďže lekári sú mladí a sám reprezentant farmaceutickej firmy je viac-menej v ich veku, rozhodol sa pre neformálnu stratégiu, pre atmosféru kamarátstva. Nemá na sebe oblek, len tmavé nohavice a športový sveter. Presne v správnom pomere dávkuje veselé historky o tom, ako sa kde opil a ako sa kde pohádal s nadriadeným, ale aj, ako vznikla firma, ktorú zastupuje a ako pôsobí liek, ktorý predáva. Spomienky na to, koľko toho vypil na konferencii, prekladá zmienkami o tom, že „keď šoféruje, nikdy nepije“. Vidno, že je dobre vycvičený v opatrnej chôdzi na hrane medzi profesionalitou a akože autentickou ľudskou blízkosťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (69)

To však nevadí. Je tupredsa služobne. Večeria farmársky steak, ale vlastne pritom pracuje. Rola,ktorú hrá, patrí k jeho zamestnaniu, neslobodno mu zazlievať, že sa jejdrží. Lekári, ktorí sa na hru dali, mu ju nesmú mať za zlé.

Vyčítať mu neslobodnoani to, že celý jeho prejav je podfarbený chvastúňstvom o tom, koľko mápeňazí (jeho firma ale aj on osobne) a ako preňho nie je nikdy ničproblém, pracovne ani osobne. Chceli by ste na nabudúce zájsť do novootvorenejjaponskej reštaurácie? Je tam dosť draho, ale čo je to preňho? Na tietotakzvané semináre je vo firme vyhradených peňazí dosť, nejako sa ich trebazbaviť. V severných Čechách má loď, tam by sme mohli v lete ísť.A keď nás napadne hocičo iné, len nech dáme vedieť. Dohodneme sa,„partička“, a firma zaplatí. Že sú cigarety drahé? A že by mohli eštezdražieť? Jemu to nevadí, on našťastie zarába dosť. Predpokladám, že aj tátoatmosféra neobmedzených možností je súčasťou jeho stratégie, techniky, ktorá máv konečnom dôsledku viesť k vyššej predajnosti „jeho“ lieku. V jeho práci ide o peniaze,nesmieme sa čudovať, že sú, raz celkom zjavne, inokedy podprahovo, hlavnoutémou jeho prejavu. Keď sme sa na to dali a sedíme tu s ním,večeriame tiež za peniaze, o ktorých neustále rozpráva, nemali by sme sateda preto naňho hnevať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekedyv priebehu večera prichádza do reštaurácie predavač ruží. Taký, akí savečer túlajú mestom, prechádzajú z kaviarne do kaviarne a ponúkajúpri stoloch červené ruže zabalené v celofáne. Z vlastnej skúsenostiviem, aká je to nepríjemná práca. Cieľovou skupinou týchto predavačov súdvojice, najlepšie zaľúbené dvojice v dôvernom rozhovore, ktoré predavačvyruší vo chvíli, keď si to často neprajú. Na druhej strane predavač nemá inúmožnosť, každá dvojica pri stolíku v reštaurácii je preňho potenciálnemožnosťou predať ružu. Musí sa prihovárať, musí sa, do istej miery, vnucovať dopozornosti. Rovnako, ako reprezentantfarmaceutickej firmy má v náplni práce byť k nám ostentatívne milý,zábavný, zdôrazňovať svoju zazobanosť a zazobanosť firmy, je prácou tohtopredavača ponúkať nám ruže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom, celkomnáhodou sa ešte pred chvíľou hovorilo pri stole v rámci spoločenskejkonverzácie o tom, že v Prahe sa po desiatej večer nedajú kúpiťkvety. Farmaceutický reprezentant chcel totiž neraz manželke kúpiť kyticu (Poukazujetak zrejme na svoje stabilné rodinné zázemie. Je mužom, ktorý nepije, keď šoféruje,a kupuje manželke kvety.), žiadnu však nezohnal.

Pri stole sedímepiati, dve ženy a traja muži. Predavač ruží vidí dva páry, potenciálnychkupcov. Nemôže vedieť, kto sme. Nemôževedieť, že rovnako, ako on predáva ruže, predáva jeden z nás lieky. Nemôževedieť, že my ostatní sme nie len potenciálni kupci jeho ruží, ale ajpotenciálni kupci drahého lieku od jeho – v podstate – kolegu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ponúkne nám ružu.Nevtieravo, tak, ako sa má. Keby mali predavači ruží školenia a manuályo tom, ako sa správať k potenciálnym zákazníkom, iste by sa správalpodľa ich pravidiel. Reprezentant farmaceutickej firmy sa zrejme cíti ohrozený.Objednal si nás sem on, má sa starať o náš komfort, má mať našu plnúpozornosť. Má nám dokázať, že je chlap. „A to mám kúpiť tuto kolegovi ružu?“pýta sa posmešne a potom sa obráti na kolegu: „Chceš ružu?“ Predavač ružípokrúti hlavou, ukáže na dve ženy sediace pri stole. (Mimochodom, dvajaz nás sú, náhodou, manželia. Čo keby chcel manžel manželke naozaj kúpiťkvet?) Reprezentant farmaceutickej firmy to zrejme považuje za dobrý vtip. Cítisvoju prevahu, dokázal svoju silu, ubránil si svoje teritórium. Predavač ruží,ktorý, na rozdiel od neho, asi musí zvažovať, koľko škatuliek cigariet si zosvojho zárobku kúpi, zmizol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je ešte ani veľmiďaleko, keď reprezentant farmaceutickej firmy komentuje, ako mu to ide nanervy. A vraj nechápe, prečo ruže vždy predávajú len tučné biele ženyalebo „přičmoudlý“. (Predavač ruží je skutočne snedý. Vyzerá ako Juhoameričan,evidentne cudzinec.)

Keby sme aspoň nebolina večeri, ktorá je v podstate pracovná. Keby sme aspoň boli partiaštudentov, ktorí si po prednáške skočili na pivo. Keby sme aspoň sedeli domav obývačke, a rozprávali sa „medzi svojimi“. Aj tak by to bolo hrubé,ale niektorí ľudia sú niekedy hrubí. My sa tu však správame podľa manuálu.Podľa pravidiel určených, predpokladám, nadnárodnými „guidelinami“ (aby smeboli verní terminológii týchto disciplín) medzinárodných spoločností.Pochvaľujeme si, koľko zarábame a ako pre nás nie je nič problém,a je to súčasťou role, ktorú hráme. Farmaceut tu zastupuje firmu,o dôveryhodnosti ktorej nás presviedča. Nás, bielych, štíhlych,vzdelaných. Tučné ženy a „přičmoudlý“ ho vyrušujú. Ohrozujú jeho silu a jeho teritórium. Nech by som sa už odtohto reprezentanta v ten večer dozvedela hocičo, o jehodôveryhodnosti ma len tak niečo nepresvedčí.

Svetlana Žuchová

Svetlana Žuchová

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...cestujem... Zoznam autorových rubrík:  príbehAlica a AstraNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu