reklama

Hľadanie šťastia po Švédsky

Heartbreak hotel je nová švédska komédia, ktorá tématizuje problém „krízy stredného veku“, feministické témy a osamelosť. Bravúrne pritom dokáže neskĺznuť do patetickosti a gýču.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Hlavnými hrdinkami sú dve ženy, štyridsiatničkyGudrun (Maria Lunqvist) a Elisabeth (Helena Bergström). Gudrun jepolicajtka, ktorá v Štokholme udeľuje pokuty za parkovanie. Prácapolicajtky dobre symbolizuje jej povahu. Gudrun je prototypom inhibovanej,ustráchanej ženy, o ktorej sa divák dozvie, že je vdova, trávi piatkové (avšetky ostatné) večery doma, odmrazuje chladničku a lúšti krížovky. Keď judcéra (proti jej vôli, samozrejme) objedná ku gynekologičke, stretáva sa Gudrunv ambulancii s Elisabeth, atraktívnou temperamentnou ženou krátko porozvode, ktorá je cez deň v roli kompetentnej profesionálky, uznávanejgynekologičky a večer chodí tancovať do klubu v Hoteli Heartbreaka užíva si svoju, po rozvode opäť nadobudnutú slobodu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako divák tuší, z dvoch celkom odlišných žien sastávajú kamarátky. Elisabeth berie Gudrun do klubu, ukáže jej, že si stačívyzliecť upätý svetrík a osmeliť savyjsť na tanečnú plochu, a začne sa tak bláznivé obdobie, v ktoromobe ženy, na prvý pohľad už nie dievčatá, zažívajú „dobrodružstvá“, akéočakávame od gymnazistiek. Za jednu z najsilnejších scén filmu považujemtú, v ktorej po pretancovanej noci a s kabelkou plnouprezervatívov stoja na mol opité kamarátky pri bare s dvoma mladými mužmi,ktorí pred nimi nakoniec doslova ujdú (ukáže sa, že Elisabethin nápadník je leno niečo starší ako jej syn). Keď sa obe ohrdnuté milenky vracajú domova keď ich musí odviesť policajná hliadka, pričom pri nastupovaní dopolicajného auta obe kričia „konečne nás berú k sebe domov“, spomenie sidivák na Felliniho film Ginger a Fred.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek bláznivosti nočného dobrodružstva ostáva filmbez zvyšku uveriteľný, nie je v ňom nič prehnané. Obe ženy sa napríkladopäť stretávajú so zlým svedomím u Gudrun, pijú čaj a sľúbia si, žebudú chodiť tancovať, ale prestanú piť alkohol, keďže obe cítia neprimeranosťsvojho správania. Nakoniec sa dozvieme, že Gudrun nie je vdova, ale jej manželju opustil kvôli učiteľke tanca, takže ho „vyhlásila za mŕtveho“. Tak, ako saElisabethin manžel snaží získať ju po rozvode späť, hoci nakoniec sa ukáže, žeje otcom dieťaťa jednej z Elisabethiných pacientiek, vracia sa aj manželGudrun, obaja sa opäť zbližujú a plánujú dokonca opätovnú svadbu, ktorúvšak Gudrun na poslednú chvíľu zruší, aby odcestovala s novo nájdenoukamarátkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto záverečné gesto je aj posolstvom celého filmu. Filmsa dá nazvať feministickým, mužské postavy (manželia Elisabeth a Gudrun,ale aj otcovia detí Elisabethiných pacientiek a nakoniec aj Elisabethinsyn) ťahajú za kratší koniec, sú vyobrazení ako necitliví podvodníci, kým ženy sú osamelé,ľahko by sa stratili, ale nestratia sa, lebo sú silné a vzájomne sipomôžu. Priateľstvo Elisabeth a Gudrun nie je idealizované, vznikajútrecie plochy, konflikty, rozdiely v životných štýloch a hodnotách súviditeľné a obe kamarátky o nich otvorene hovoria, na druhej stranevšak ostávajú spolu „v dobrom i zlom“, ich vzťah je trvácnejší (akvalitnejší) ako doterajšie vzťahy s mužmi (hoci muži v ich životochhrali/hrajú významnú úlohu).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cieľovou skupinou filmu sú ženy, ktoré zotrvávajúv neuspokojivých vzťahoch zo strachu zo samoty, podriadené ženy, ktoré sauspokoja s málom, len aby nemuseli žiť bez muža, pripravené hocikedy naakýkoľvek kompromis a poníženie. Elisabeth a Gudrun sú pre takétoženy príkladom, obe sa rozhodnú, hoci po dlhoročnom manželstve, opustiť vzťahy,v ktorých neboli spokojné (úlohu určite hrá aj to, že obe sú materiálnenezávislé, majú dospelé deti a svoju slobodu si – už – môžu dovoliť)a „začať nový život“, a to vo veku, keď by sa mnohé už len potichu tešilina vnúčatá. Autori filmu netvrdia, že je to jednoduché, ale jednoznačne dávajúnajavo svoj postoj, že je vždy lepšie dôstojne hľadať svoje šťastie, akoponížene a oddane znášať nemennú situáciu. Z filmu vanie liberálna atmosféraŠkandinávie, Gudrun a Elisabeth tancujú v lesbickom podniku, otvorenezvádzajú mužov len „na jednu noc“, Gudrun kamarátke daruje vibrátor, a tovšetko celkom samozrejme, prirodzene, bez pocitu, že prekračujú malomeštiackehranice a správajú sa škandálne. Táto prirodzenosť je mimoriadne sympatická,keďže na Slovensku mávam pocit, že z vecí, ktoré by mali byť samozrejméa nemala by sa im venovať zvláštna pozornosť, sa robí atrakcia (príkladomsú tzv. Zakázané stránky v ženskom časopise Eva, v ktorých sa – akožeotvorene a bez rozpakov – hovorí o veciach, ktoré by mali byť natoľkosúčasťou bežných životov, že by sme ich nemuseli považovať za škandál,napríklad homosexuálne partnerstvá). Druhou prednosťou filmu je, že hoci sa namnohých miestach priam ponúka možnosť gýčového riešenia, autori k nejnikdy neskĺznu. Napríklad pri prvej gynekologickej prehliadke divák priamočakáva, že Gudrun bude smrteľne chorá. Film je zábavný, vtipný, nepreháňa, nieje patetický, nebojí sa zaujať stanovisko, a hoci hovorí o vážnychveciach, neberie sám seba príliš vážne. Je to viac, ako si divák pred návštevoukina môže priať.

Réžia a scenár: Colin Nutley

Kamera: Olof Johnson

Strih: Perry Schaffer

Hudba: Per Andreasson

Hrajú: Helena Bergsöm, Maria Lunqvist, Claes Månsson, Erica Braun

Svetlana Žuchová

Svetlana Žuchová

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...cestujem... Zoznam autorových rubrík:  príbehAlica a AstraNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu